Болниците натрупаха над 500 млн. лева дългове
Сряда, 04 Февруари 2015г. 15:29ч.    PDF Печат Е-поща

Болниците натрупаха над 500 млн. лева дългове

Радина Василева | 4 февр. 2015 | вестник "Преса" 


Дългът на болниците през 2014 г. удари нов рекорд. Държавните и общинските лечебни заведения са отчели 424,618 млн. лв. задължения, показва справка на здравното министерство, изготвена за „Преса“. От ведомствените първенец е ВМА със 103 млн. борчове (виж долу). Транспортна и МВР нямат задължения, а от „Лозенец“ не представиха данни.

Оказа се, че само за последните пет години дълговете са се увеличили почни двойно (в края на 2009 г. дължимата сума е била 290 млн. лв.). От здравното министерство сочат, че в края на миналата година държавните лечебни заведения са дължали 367 млн. лв., а общинските - 57,6 млн. лв. Една трета (или 147, 856 млн. лв.) са просрочени (виж таблицата на стр. 3).

В топ 5 на най-задлъжнелите лечебни заведения влизат пловдивската „Св. Георги“ (43 млн. лв.), софийската хематологична болница (СБАЛХЗ) (20 млн. лв.), старозагорската „Проф. д-р Ст. Киркович“ (20 млн. лв.), „Пирогов“ (20 млн. лв.), варненската „Св. Марина“ (17 млн. лв.).
Като основна причина за натрупването на задълженията здравното министерство посочва недофинансирането от страна на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и предварително заложения дефицит в клиничните пътеки. Независимо дали пациентът е лекуван от екип от двама или от десет специалисти, касата заплаща една и съща сума.

Друга основна причина за трупането на борчове според здравното министерство е промяната в Търговския закон от 28 февруари 2013 г. Според нея плащанията по вече сключени договори може да бъдат забавени до 60 дни. Това позволява на болниците непрекъснато да преговарят и просрочват плащанията си, за да се избавят от фалит.

В момента почти всички пари, които постъпват в болниците, отиват за погасяване на задълженията за вода, ток, парно, консумативи, медикаменти и др.
Част от лечебните заведения, които не дължат нито стотинка, са УМБАЛ „Св. Екатерина“, СБАЛАГ „Майчин дом“, УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, МБАЛ „Св. Анна“, СБАЛ по инфекциозни болести и други. 



ВМА на минус със 103 млн. лв.

От ВМА съобщиха за „Преса“, че задълженията им са 103 млн. лв. Само за шест месеца дългът е бил стопен с 27 млн. лв.
Една от най-добрите болници в България се опитва да се измъкне от дългогодишния капан на просрочените плащания. От юни до декември новото ръководство на лечебното заведение е успяло да намали със 17 млн. лв. и закъснелите дългове. В момента просрочието им е в размер на 95 млн. лв.



Проф. Ставри Тошков, директор на хематологията в София:

Ще лекуваме само това, за което ни плаща касата

Задълженията на Специализираната болница за активно лечение на хематологични заболявания (СБАЛХ­З) за миналата година възлизат на близо 20 млн. лв. Парите са дължими към доставчици и фармацевтични компании. Болницата, в която се изпращат едни от най-тежките случаи на болни от рак, които не могат да бъдат излекувани другаде, е принудена да спира част от лечението на страдащите.

„Има много услуги, които изпълняваме тук, за които не ни плаща нито здравната каса, нито министерството. Принуден съм да ги спра“, обясни директорът на болницата проф. Ставри Тошков.

Той даде пример с рядкото заболяване синдром на Москович (анемия, съпроводена с бъбречна недостатъчност). На болните трябва да се прави плазмафереза (пречистване на кръвта от антитела). Процедурата не се заплаща от касата. В зависимост от състоянието на пациента курсът на лечение струва между 50 000 и 100 000 лв.

„За което ни плаща касата, това ще лекуваме. За някои заболявания ще се наложи пациентите да си купуват консумативите“, допълни проф. Тошков.


Проф. Карен Джамбазов, директор на „Св. Георги“ в Пловдив:

Имаме наследени огромни задължения

Общите задължения на пловдивската болница „Св. Георги“ са около 40-43 млн. лв. Просрочените са в размер на 9-10 млн. лв. „Дълговете на болниците са намалявани изкуствено до 2009 г. Тогава всяка държавна болница получаваше от държавния бюджет милиони левове в края на годината, за да погаси част от задълженията си“, обясни за „Преса“ изпълнителният директор проф. Карен Джамбазов.

Бордът на директорите вече прилага специална програма, с която да се намалят разходите. „Имаме въведени референтни бюджети за клиниките, правим предварителен контрол на всяка заявка, имаме система за финансов контрол, както и програма за коректно изплащане на задълженията към изпълнителите. Показателно е, че нямаме дела за просрочени задължения“, допълни професорът.

Същевременно по думите на проф. Джамбазов през болницата му годишно преминават около 100 000 души по спешност, за които касата давала едва 1,5 млн. лв.


В Стара Загора бавят заплати за декември

Христо ХРИСТОВ

Персоналът на УМБАЛ „Проф. д-р Стоян Киркович“ все още не е получил заплатите си за декември 2014 г. Причината е в запорирани сметки от частна фирма за стари борчове.

„Надявам се през седмицата да постигнем споразумение с ищеца и да платим дължимото на хората“, уточни изпълнителният директор доц. Йовчо Йовчев.

Задълженията на здравното му заведение са в размер на 20,5 млн. лв., като 19,8 млн. лв. са просрочени. Борчът е основно към осем търговски дружества - най-големи са задълженията за лекарства, консумативи и услуги. В края на миналата седмица е постигнато споразумение за разсрочване с един от ищците, който в понеделник е вдигнал запора над сметките. Намеренията на ръководството за стопяване на дълга включват договори за нови клинични пътеки с НЗОК.

„Водим преговори да заработи отново екипът от инвазивни кардиолози. Вече имаме статут на университетска болница, което ще доведе до допълнителни приходи“, заяви председателят на СД на болницата Светла Карастоянова.

 
Интервю на PMR с Димитър Димитров за тенденциите в търговията на едро с лекарства в България
Четвъртък, 11 Декември 2014г. 16:22ч.    PDF Печат Е-поща

   

PMR разговаря с г-н Димитър Димитров, изпълнителен директор на Софарма трейдинг и председател на Българска Асоциация на Търговците на едро с лекарства за тенденциите на българския фармацевтичен пазар.

  1. Кои са най-важните тенденции или събития в сектора на търговия на едро с лекарства в България през 2014 г. и какво влияние оказват те върху пазара?

Изминалата година премина под влиянието на политическата несигурност и липсата на приемственост и дългосрочна стратегия в областта на здравеопазването. И през 2014 г. основно влияние върху всички участници на фармацевтичния пазар в България, оказа финансовия недостиг в системата на здравеопазването. Намалените директни покупки на болниците, забавените разплащания по доставната верига и стагнираните покупки на пациентите в условията на икономическа несигурност, формираха неблагоприятна среда за развитие на търговията с лекарства.

Въпреки, че 2014 г. беше поредна година на ръст за българския фармацевтичен пазар, това нарастване беше формирано най-вече от застаряването на населението и оттам увеличената  хронична заболеваемост.

Надеждите на целия сектор са насочени към новото правителство, което трябва да предприеме дългоотлаганите реформи в сектора и да постави началото на дългосрочна стратегия за развитие на българското здравеопазване

     2. Какви важни тенденции и събития се очакват в сектора на търговия на едро с лекарства през следващите години. По какъв начин влияят те върху пазара на разпространение на лекарства?

В България трябва да се вземе генерално решение, кой от двата модела здравеопазване ще се следва. Ако се избере пазарно –ориентираният модел, ще трябва да се предприемат много непопулярни реформи и решения. Ако пък се предпочете социално-ориентираният, то ще са нужни значителни инвестиции и финансиране. При всички случаи, комбинация между двата модела е практически невъзможна.

Това решение ще постави началото на изграждане на дългосрочна политика и стратегия в българското здравеопазване, което от своя страна ще осигури условия търсени от всеки бизнес  - на предвидимост, стабилност и намален търговски риск.

     3. Кои са най-големите пречки пред развитието на компании в сектора на търговия на едро с лекарства, например, поведение на потребители, държавна политика, нормативна уредба и др.?

На първо място това е липсата на дългосрочна стратегия и последователна политика от страна на държавата. Свръхрегулацията на сектора, бюрокрацията и неефективното управление на обществени средства са сред основните бариери за развитие пред търговците на едро в България.

     4. Кои са най-големите стимули за развитието на сектора на търговия на едро с лекарства?

Бих разделил стимулите в две големи групи – едната е свързана с държавната намеса във фармацевтичния сектор, а другата с иновациите внедрявани от търговците на едро.

Като представител на бизнеса, аз съм привърженик на пазарно-ориентирания модел здравеопазване. За бизнеса няма нищо по-стимулиращо от свободната конкуренция.

Така, че пожелаваме си все по намаляваща държавна регулация и засилващи се пазарни механизми на управление на сектора.

Поставих иновациите на второ място, защото новите технологии променят начина, по който правим бизнес всеки ден. Виждам как всеки следващ технологичен проект, който въвеждаме в нашата компания променя не само процесите, но и човешката логика на работа. Компаниите, които имат достъп и са отворени към новостите в технологично отношение ще бъдат лидерите на бъдещето в търговията с лекарства.

     5. Очаквате ли броят на търговците на едро с лекарства да се увеличи или да намалее през следващите години (2014-2019 г.)? Защо?

Тенденцията в Европа в последните години е в посока на изграждане на вертикална интеграция между търговците на едро и дребно. Логично е тази тенденция да достигне и до България в следващите 5 години. Компаниите, които не са достатъчно гъвкави, нямат ресурс или визия да се адаптират към пазара, ще отпаднат на принципа на естествения подбор.

 
Замразяват цените на ОТС лекарствата с още една година
Понеделник, 08 Декември 2014г. 16:53ч.    PDF Печат Е-поща

Цените на лекарствените продукти, отпускани без лекарско предписание, могат да се увеличават само с процента на статистически отчетената инфлация за периода на действие от последната регистрирана цена. Това гласи текст в Наредба за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Държавната регулация на лекарствата на свободна продажба трябваше да отпадне от началото на следващата година, но срокът й се удължава с още година. Тя беше въведена като антикризисна мярка от служебното правителство на Марин Райков. С промени в наредбата обаче този срок се удължава с една година. Така цените на лекарствата без рецепта остават замразени до 31-ви декември 2015

.

 
Пакет от мерки на МЗ за намаляване на разходите в бюджета на НЗОК
Понеделник, 08 Декември 2014г. 15:42ч.    PDF Печат Е-поща

Във връзка с изготвянето на проекта на Закон за бюджета на НЗОК  за 2015 г. и отчетения дефицит в бюджета за 2014 г., Министерство на здравеопазването предвижда да въведе пакет от мерки за ограничаване на разходите за здравноосигурителните плащания за осъществяване на медицинска помощ. Мерките са насочени към преодоляване на допълнителния преразход, който НЗОК имаше през предходните години. Те ще гарантират, че средствата на НЗОК ще бъдат достатъчни и няма да е необходима актуализация на бюджета през следващата година

    МЗ подготвя наредба за промяна на медицинските стандарти по отделни медицински специалности, които са свързани с промяна на изискванията за дейностите, извършвани на съответните нива на компетентност на болничните структури. Предвижда се и преглед на настоящата Наредба 40, за да се прецизират дейностите, включени в основния пакет, заплащан от НЗОК.

   Други мерки, която МЗ предлага, са насочени към намаляване на разходите и реализиране на икономии. В разработвания пакет нормативни документи се предвижда задължително централизирано договаряне на отстъпки за лекарствени продукти, приложими при лечение на злокачествени заболявания. Целта е да се дадат широки възможности за постигане на договорености, така че да се постигне баланс между финансовите възможности на НЗОК и възможностите на притежателите на разрешения за употреба на съответните лекарствени продукти. Предвижда се НЗОК да договаря отстъпки и за лекарства по Наредба 38 за определяне списъка на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарства, медицински изделия и диетични храни напълно или частично. 

   От друга страна извършването на периодична оценка на лекарствен продукт въз основа на доказателства за ефикасност, терапевтична ефективност, безопасност и анализ на фармако - икономически показатели ще се постигне чрез въвеждането на процедура за периодично поддържане на реимбурсния статус на лекарствените продукти.

   Предлагат се мерки за подобряване на контрола на медицинските дейности, заплащани от НЗОК, чрез въвеждане на механизми за съвместен контрол на НЗОК, ИАМО, РЗИ и медицински специалисти и възстановяване на дейността на арбитражните комисии към РЗОК. НЗОК се задължава да извършва проучване на удовлетвореността на пациентите от заплатените от нея здравни услуги.

   Предвижда се прекратяване на договор с изпълнител на медицинска помощ, при който е констатирана системна неудовлетовореност от страна на пациентите, както и прекратяване на договор с изпълнител на медицинска помощ, който системно нарушава изискванията за качество на медицинската помощ, предвидени в Националния рамков договор. Друга мярка, която МЗ предлага, е усъвършенстването на планирането на бюджета на НЗОК въз основа на разрешените дейности на лечебните заведения.

   Част от дългосрочните мерки включват предложение от 01.01.2016 г. да започне поетапно повишаване на размера на осигурителния доход, върху който държавата ще внася здравноосигурителните вноски с 10 на сто годишно до 2020 г. След 2020 г. осигурителната вноска за тези лица ще е дължима върху целия размер на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване. Към момента здравноосигурителната вноска за групите лица, посочени в чл. 40, ал. 3 от ЗЗО, се заплаща от държавата върху половината от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица. Това създава условия за недостатъчно финансиране и натрупване на дефицит в системата на здравното осигуряване, което рефлектира върху качеството на оказваната медицинска помощ.

 
Как да „излекуваме“ болниците?
Понеделник, 08 Декември 2014г. 15:29ч.    PDF Печат Е-поща

Интервю с Димитър Димитров– Председател на Управителния Съвет на БАТЕЛ, който ще изложи позицията на Асоциацията във връзка с така наболялата тема за неиздължените плащания на болниците към фармацевтичните дистрибутори в България.

Въпрос: От години един от постоянните проблеми в здравеопазването ни е свързан със забавените плащания от бюджета към болниците, който рефлектира негативно на всички звена от системата. От БАТЕЛ призовахте за намиране на трайно решение на проблема. Какви са очакванията ви в близко бъдеще?

Отговор: От БАТЕЛ, в ролята ни на вече наложен партньор, подпомагащ гладкото протичане на процесите във фармацевтичния сектор, инициирахме старта на експертна дискусия за намиране на трайно решение на проблема с плащанията на болниците. Очакванията ни са, институциите и другите ни браншови партньори да откликнат не за една поредна спорадична среща или дискусия, а за партньорско сътрудничество за стартиране на дългосрочна инициатива, която да предложи успешна стратегия за излизането от дълбоката болнична задлъжнялост.

Въпрос: Споменахте, че членовете на БАТЕЛ са припознати като партньор подпомагащ гладкото протичане на процесите във фармацевтичния сектор. Можете ли да кажете каква е ролята на дистрибуторите на лекарства в случая със забавянето на бюджетните разплащания?

Отговор: Търговците на едро в България, от години представляват буфер в здравната ни система. Компаниите членове на БАТЕЛ предоставяме необходимия финансов ресурс, с който болниците да изпълняват ежедневната си мисия и социална функция.

Националните дистрибутори членове на БАТЕЛ, поддържат крехък финансов баланс на доставки и плащания на болничен пазар, работейки чрез постоянен диалог с нашите клиенти в този сегмент. В класическите случаи, лечебните заведения получават от нас срок на отложено плащане, по-дълъг от срока, в който НЗОК се разплаща с тях по сключените договори за медицинска дейност. Независимо дали предплащаме лекарствените продукти на фармацевтичните производители (при болничните продукти това е масова практика) или ги плащаме отложено, ефективно предоставяме отложени плащания към болниците.

Като резултат от тази система на разплащания, общата експозиция на членовете на БАТЕЛ към лечебните заведения, както и структурата на вземанията от болници, надхвърлят разумната граница на търговския риск.

Въпрос: Може ли да уточните какъв е конкретният размер на тази задлъжнялост?

Отговор: Това което мога да посоча като конкретни цифри е следното. Средно претегленото просрочие към членовете на БАТЕЛ, към месец август 2014г. възлиза на около 260 дни. А, общата задлъжнялост на болнични заведения към нас, към август 2014 г. е в размер на 162 млн. лв., от които 102 млн. лв. са просрочени.

Не мисля, че има нужда да добавя нещо, цифрите казват всичко.

Въпрос: В публичното пространство се появява информация за преустановени доставки към болници, заради голяма задлъжнялост.  Каква е политиката в това отношение на членовете на БАТЕЛ, които формират значителна част от пазара?

Отговор: Националните дистрибутори оперират в публичния сектор и съответно дейността ни е силно регулирана, а надценката фиксирана. Въпреки тежките финансови условия на болничен пазар, ние спазваме добросъвестно и приоритетно основното си задължение, да се грижим за здравето на българските пациенти. Затова, до момента, не сме спирали доставките на живото-поддържащи и живото-спасяващи лекарства.

Искаме ясно да заявим, че спирането на доставките, към което и да е лечебно заведение, не е плод на еднократно забавяне на плащания, свързано с непълно изплащане на суми от НЗОК. Към спиране на доставките се подхожда, когато в рамките на продължителен период от време съответното лечебно заведение не изпълнява задълженията си за плащане към съответния доставчик. Дори, при пълно изпълнение на бюджетния ангажимент на НЗОК към болниците в страната, пак има заведения, които не са състояние да заплащат навреме доставените им лекарствени продукти.

Работещата по този начин здравна система, вменява на търговците на едро, отговорност непропорционална на нашата роля в доставната верига на фармацевтични продукти.

Въпрос: Как виждате ролята на държавните институции за намирането на най-правилния изход от този перманентен проблем?

Отговор: Компаниите членове на БАТЕЛ, апелираме към разработването на механизми за обвързване на изпълнението на задълженията на НЗОК към болничните заведения, с изпълнение на задълженията на болниците към фармацевтичните дистрибутори. Бихме искали, държавата в ролята й на принципал на по-голяма част от болниците в страната, активно да  конкретизира задълженията, за които да се приоритизират изплатените държавни средства – на определения лимит на лечебните заведения, на реално изработеното и вече доставено, както и на приоритизиране на доставчици, които се  явяват стратегически партньор на болничен пазар.

 Обсъждането от всички заинтересовани страни, свързани с разплащането на задължения от страна на болниците в страната е наложително. Според мен е необходимо разработване на трайни мерки за решаване на натрупаните от години дългове на болниците.

Въпрос: Коя е успешната стратегия за решаване на проблема с болничната задлъжнялост? Каква трябва да бъде формулата, по която да се движат както държавните институции, така и дистрибуторите?

Отговор: Според мен, първата стъпка са вече инициираните срещи от страна на МЗ и останалите заинтересовани страни. Ние членовете на БАТЕЛ подкрепяме стартирането на  тази дискусия, стига обаче да се прекрати практиката да се обсъждат краткосрочни мерки, които през годините показаха, че нямат никакъв ефект.

Единственият път за преодоляване на болничната задлъжнялост минава през предприемането на непопулярни мерки и сериозни реформи, които изискват огромна ангажираност от страна на държавните органи. Може би, именно това изискване караше последните няколко правителства да търсят други подходи за решаване на проблема. За съжаление всички се оказаха краткосрочни и съответно неефективни.

Грешно според мен е разбирането, че реформите ще генерират социално напрежение. Точно обратното! Социалното напрежение се генерира именно заради липсата на реформи. Периодът на прехода отдавна премина и българите вече имат изградено разбиране, че здравеопазването не е безплатно. Така, че през последните години основният проблем на българският пациент не са реформите, а тяхната липса, защото тя води до постоянно падане на качеството на здравната услуга.

Всички сме наясно, че проблемът с разплащането на болниците е само едно проявление на по-глобалния проблем в българското здравеопазване. С това искам и да завърша. Важно е да се осъзнае една реалност - в света има два модела здравеопазване: социално-ориентирано и пазарно-ориентирано. В България трябва да се вземе генерално решение, кой от двата пътя ще се следва. Ако се избере пазарно –ориентираният модел, въвеждането му ще изисква въвеждането на много непопулярни мерки и решения. Ако пък се предпочете социално-ориентираното здравеопазване, то ще изисква значително финансиране и инвестиции. При всички случаи, комбинацията между двата модела е практически невъзможна.

 


Страница 5 от 10

Member of

girp_logo           bolv_small