Електронното здравеопазване ще ни струва 54 млн. лв
Понеделник, 08 Декември 2014г. 15:16ч.    PDF Печат Е-поща

EhealthcareЕлектронното здравеопазване у нас ще се развива на три етапа, а крайната му цена ще е 54 млн. лева. Това предвижда проект на здравното министерство, публикуван на сайта му. В първия период, предвиден да приключи до 2015-а, ще бъде изграждана Национална здравноинформационна система, която ще постави основите на е-здравеопазването. Тя ще анализира състоянието на процесите в здравната система - участниците, действията, отговорностите и всички използвани информационни потоци. Освен това ще се подобрява взаимодействието с европейските здравни IT-системи и ще се създава необходимата нормативна регулация. Предвижда се изграждането на четири регистъра, софтуерна среда за обмен на данни и електронен здравен запис. Тази част от проекта е на стойност 12 млн. лв. без ДДС.

Реализирането на втория етап ще приключи до края на 2017-а. В този период ще се тестват пилотните проекти за електронни услуги, ще се разшири националната здравноинформационна система и ще се създадат нови механизми за анализи. Той ще струва 13 млн. лв. без ДДС.

Намеренията са третият етап да бъде реализиран до края на 2020 година. Системата ще се надгражда и разширява, като се очаква ускореното въвеждане на е-услуги от различни администрации. Ще бъде подобрявано качеството на информацията за вече съществуващите услуги, както и организацията за комплексната база данни. Тогава ще бъде изграден и резервен център за данни, ще навлезе образната диагностика и телемедицината. Очаква се това да е най-скъпият етап от проекта, като заложената за осъществяването му сума е 29 млн. лв. без ДДС.

Обещанието за електронна здравна карта беше едно от първите, които даде новият здравен министър Петър Москов.

 
Среща на ръководството на МЗ, БАТЕЛ и директори на лебечни заведения в страната
Понеделник, 27 Октомври 2014г. 16:57ч.    PDF Печат Е-поща

Днес, 27.10.2014 г., в Министерство на здравеопазването се проведе среща между ръководството на МЗ, директори на лечебни заведения в страната и представители на Българската асоциация на търговците на едро с лекарства. Днешната среща бележи началото на серия от консултации, имащи за цел намирането на трайно и адекватно решение на задълбочаващия се проблем с растящите задължения на болниците. 
              На днешната, първа, среща бяха обсъдени дълговете и плащанията от страна на лечебните заведения; бяха изслушани и взети предвид различни предложения на страните за  ефективно разходване на публични средства.   

 
Обречен ли е пациентът
Петък, 01 Август 2014г. 12:25ч.    PDF Печат Е-поща

Лекари спорят обречен ли е пациентът


От смъртен удар за българския пациент до пореден удар за доставчиците на болниците и за аптеките - в този диапазон варираха вчера прогнозите какво ще се случи в здравната система без актуализация на бюджета на НЗОК.

„Липсата на актуализация е смъртна присъда за българския пациент и здравеопазването", заяви Иван Димитров, представител на пациентите в Надзорния съвет на здравната каса. Според него тя ще продължи да плаща на болниците, но ще покрива само 50-60% от извършената дейност, което значи, чете или ще работят и ще трупат задължения, или ще работят и болните ще доплащат от джоба си. „Българите, които получават скъпоструващи лекарства за домашно лечение, няма да ги вземат. Други, които са трансплантирани, диабетици или с ракови заболявания, ще бъдат обречени", каза Димитров.
„Ще продължим да работим, за разлика от много други болници нашето финасово състояние е добро", заяви обаче директорът на „Св. Екатерина" проф. Генчо Начев. Той не вярва НЗОК да спре да плаща на лечебните заведения. „Ние, лекарите,сме дотук! Нека сега пациентите и гражданите излязат и да се борят за парите си за здраве", емоционално каза д-р Димитър Димитров, председател на Асоциацията на работодателите в здравеопазването и шеф на столичната „Св. Анна".
„Първо трябва да разберем какви са очакванията - докога здравната каса ще има средства да плаща за лечение, и тогава ще можем да кажем как ще реагираме", каза Димитър Димитров, председател на Българската асоциация на търговците на едро с лекарства. Той допълни, че организацията не може да гарантира, че ако от септември плащанията на НЗОК спрат, дистрибуторите ще продължат да извършват доставки, тъй като и те самите имат задължения към банки. „Ние не искаме да плащаме за това, че в болниците няма реформи. Всяконещо си има граници. А в случая не става и въпрос за желание, а за възможности", допълни Димитров. Той е и директор на „Софарма трейдинг", компанията на която болници дължат близо 140 млн. лв. за доставени медикаменти. 20 млн. лв. тях са само на ВМА.
Според Асоциацията на собствениците на аптеки (АСА) проблем с лекарствата за домашно лечение няма да имат тези пациенти, на които терапията им е 10-ина лева, а НЗОК покрива по 2-3 лв. Драмата ще е за болните със скъпоструващо лечение, което НЗОК плаща 50-75%. „Тъй като касата ни се издължава 30 дни по-късно, проблемите ще започнат от 1 декември. Тогава малките аптеки няма да имат пари, с които да работят. Болните ще се насочат към големите аптеки, те обаче имат лимит за обработка на рецепти и ще трябва да връщат пациенти. Т.е. вместо големите аптеки да са буфер за касата, с това ограничение, което тя и фармацевтичният съюз им наложиха, сами се лишиха от него", обобщи Николай Костов, председател на АСА. От НЗОК коментираха, че надзорът ще заседава идната седмица и тогава ще мисли как да реагира.

Николай Костов:
На 5-6 декември големите аптеки ще са изчерпили лимита си за рецепти за скъпоструващи медикаменти.

Директори на болници: „Големият Въпрос е докога дистрибуторите ще продължат да ни доставят медикаменти и консумативи, защото на практика те ни дават „кредит без лихва".
А дистрибуторите не могат да обещаят, че ще продължат да доставят лекарства, без да е ясно откога НЗОК ще се издължава напълно.

 
Ръст на пазара с лекарства от половин милиард лева за година
Сряда, 14 Май 2014г. 11:31ч.    PDF Печат Е-поща

lekovi-na-recept-610x344

Според предварителните данни на Изпълнителна агенция по лекарствата, през 2013 г. са продадени медикаменти на обща стойност 1.899 млрд. лв.,  ръст от 578 млн. лв. спрямо 2012 г. Ръст има и в обема продадени опаковки - от 148 млн. броя през 2012 г. на над 249 млн. за 2013 г. Данните са получени въз основа на отчетите на 177 от общо 212 лицензирани търговци на едро.

Болниците са закупили17% от лекарствата, а аптеките и дрогериите останалите 83%. В последните две години тежестта на болничните поръчки се движеше между 15.8% и 14%.

Данните на агенцията по лекарствата потвърждават редица констатации от последните месеци, че българите плащат все повече от джоба си за здраве. Разходите за здравеопазване в домакинските бюджети по информация на националната статистика за 2013 г. са се увеличили с 10%, до 233 лв. на човек. Според анализ на Българската стопанска камара домакинствата поемат 78% от разходите си за лекарства, медицински материали и оптика. В същото време само 22 % от закупените лекарства и други медицински материали са от публични средства. За периода от 2006 до 2011 г. тези разходи са се увеличили почти два пъти - от 1072.4 млн. лв. за 2006 г. на 1833.6 млн. лв. за 2011 г., се посочва в анализа на стопанската камара.

В аптеките масово се продават медикаменти, за които се изисква рецепта, но клиентите нямат такава. Това е едно от най-често срещаните нарушения от контрольорите на агенцията по лекарствата, които през м.г. са проверили общо 756 аптеки и дрогерии. 46 от инспекциите са били по сигнали на граждани. Друго нарушение е, че помощник-фармацевтите работят без надзора на магистър-фармацевт. По отношение на неправилното съхранение на лекарствата инспекторите са установили, че в аптеките не се спазва необходимата температура и се съхраняват опаковки с изтекъл срок на годност. Установени са и случаи на продажба на фалшиви лекарства или медикаменти с неясен произход, както и продажба от хора без необходимото образование и квалификация.

През 2013 г. са издадени 11 заповеди за затваряне на аптеки, 1 заповед за затваряне на завод за лекарства и 67 заповеди за унищожаване на негодни за употреба лекарства. С 15 заповеди са блокирани и изтеглени от пазара лекарства, които не съответстват на изискванията за качество, ефикасност и безопасност. През м.г. по системата за бързо уведомяване са постъпили 146 уведомления за некачествени лекарства и 33 становища за несъответствие с изискванията на добрата производствена практика. За 2013 г. в агенцията са постъпили общо 10465 заявления за разрешаване за употреба, подновяване и промяна на вече издадени разрешения за употреба - с 465 бр. повече спрямо 2012 г.

 
ESM (Европейският модел на заинтересованите страни) организира семинар за представянето на Европейската система за проверка на лекарствата в България
Петък, 07 Юни 2013г. 10:02ч.    PDF Печат Е-поща

ESMБАТЕЛ и GIRP съвместно с EAEPC (Европейската Асоциация на Евро-фармацевтичните Компании), EFPIA (Европейска федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации) и PGEU (Европейска организация на фармацевтите) организираха национален семинар на тема: Пан-Европейска Система за проверка на лекарствата. Семинарът се проведе по време на 54 –та Годишна среща на членовете на GIRP.

Ричард Бергстрьом, Генерален директор на EFPIA при откриването на семинара каза, че всички партньори в ESM вярват, че сигурността на пациента трябва да бъде поставяна винаги на първо място. Борбата с фалшифицираните лекарства трябва да бъде извършвана посредством ефективни и целесъобразни методи. Пациентите трябва да могат да вярват в лекарствата, които приемат, затова е необходимо да се следва проактивен подход при развиването на системата, който ще осигури на пациентите само най-висококачествените продукти. Бергстрьом насърчи националните представители на заинтересованите страни (фармацевтични дистрибутори, производители и здравни институции) да съдействат и да предлагат системи за проверка на лекарствата, които да бъдат в съответствие с основните принципи на ESM. Генералният директор на EFPIA призова Държавните институции да подкрепят участниците в модела, така че те да създадат една сигурна, здрава, защитена и икономически обоснована система.

По време на семинара г-н Джон Чейв , Генерален секретар на PGEU (Европейска организация на фармацевтите) представи основните моменти  от ESM, който предлага модерно технологично решение, просредством което да се извърши проверката на произхода на всеки един продукт от фармацевта в аптеката. Европейският централен хъб ще бъде свързан със серия от национални системи, които ще играят ролята на валидиращи платформи, доказващи произхода на продукта. Тези платформи ще могат да бъдат използвани от аптеките, както и от всички регистрирани участници във веригата на доставки в борбата с фалшифицираните продукти. Системата ще бъде хармонизирана за всички участници в нея, с цел да се проследяват продуктите и произхода им не само на национално ниво, а и на ниво страна от Европейския съюз. По този начин ще бъде обхваната паралелната търговия, както и управлението на пакети от продукти, предназначени едновременно  за много страни.

Една от ключовите характеристики на EMVS е възможността да предложи на онези страни, които не желаят да създадат своя национална система, да  присъединят вече съществуваща инфраструктура за проверка на продуктите( national Blueprint System Template).

Хайнц Кобелт, Директор Европейски дейности на EAEPC (Европейската Асоциация на Евро-фармацевтичните Компании) обясни как това допълнително предложение, е всъщност икономически обоснована стъпка Колкото повече национални, официални системи се присъединят към ESM толкова повече се намалят разходите за създаване на нови системи във всяка една Европейска страна. Затова ние се стремим днес, тук да представим, предлаганият от нас модел, тъй като се намираме в една страна със самостоятелна система за проследяване произхода на лекарствата. И се радваме на широкия интерес, засвидетелстван днес от фармацевтичните дистрибутори, производители и Здравните институции.

EMVS  ще бъде управляван от дружество с нестопанска цел, свързано с Европейската Организация за Проверка на Лекарствата. Подобна структура ще бъде създадена на национално ниво, за да стартира, управлява и проследява националната система.

Моника – Дерекю – Поа, Генерален директор на GIRP наблегна на това, че основната ръководеща структура на проекта е на крачка от своето финализиране и формализиране. Въпрос на няколко подписа е да се финализират всички документи, необходими за полагането на водещата платформа за управление. Съвсем скоро ще имаме ефективна управленска структура, която ще предшества публикуването на Делегираните актове. На национално ниво ESM, е готов да подкрепи и ръководи заинтересованите страни във всяка една от държавите, за да развият своя управляваща структура и да ги окуражи да започнат да работят по този въпрос още днес.

Предимства на ЕSM:

  1. Датаматрикс кода е хармонизиран и лесно отличим;
  2. „Проверка в точката на доставка“ е ефективен и осигуряващ безопасността на пациента метод.
  3. Включването на партидния номер и срока на годност, осигурява логистични предимства и най-вече гарантира безопасността на лекарствата за пациента.
  4. Европейският хъб осигурява само една точка, в която производителите трябва да въвеждат данни, улеснява правилното манипулиране с опаковки предназначени за няколко държави
  5. Базиран е на основни принципи и може да отговори на местните нужди
  6. Интегрира се по-лесно със съществуащите системи, използвани в аптеките
  7. Икономически по-изгодно решение
  8. Просто и надеждно решение, което може лесно да се прилага в цяла Европа
  9.  
 


Страница 6 от 10

Member of

girp_logo           bolv_small